Zalig paasfeest

U allen wens ik een heel zalig paasfeest. Deze boodschap wil ik tot ieder van u richten, juist in deze tijd nu we getroffen worden door het coronavirus en de beperkende maatregelen, die dit met zich meebrengt. Een zalig paasfeest, juist voor degenen die door corona besmet zijn, of in quarantaine leven, of een dierbare missen – soms zelfs zonder echt afscheid te hebben kunnen nemen. Deze paaswens is voor ieder bedoeld – ook voor degenen die nu extra hard moeten werken, of juist helemaal geen werk en inkomen meer hebben. Mensen die nu niet in een feestelijke stemming zijn.

Misschien dringen we nu wel dieper tot de kern van Pasen door. We beseffen dat we niet alles zelf in de hand hebben, hoe broos het menselijk leven is. Veel zaken zijn ineens minder belangrijk geworden; het gaat meer om het primaire. De paasboodschap van Jezus sluit hier bij aan. Op zijn kruisweg heeft Jezus de broosheid van het menselijk leven ervaren. We zien te midden van onverschilligheid en haat, hoeveel Hij van ons houdt. Van ieder van ons! En zijn opstaan uit de dood biedt ons perspectief, geeft ons hoop en vertrouwen!

De eerste christenen waren geraakt door de ontmoetingen met de verrezen Heer. Ook al aarzelden zij – niemand durfde te vragen of Hij het was – tegelijk hadden ze de zekerheid dat Jezus weer bij hen was; dat Hij uit de dood was opgestaan en weer leefde! Hiervan hebben zij getuigenis gegeven. Juist in moeilijke omstandigheden bleven zij hoopvolle mensen. Hun hoop was gebaseerd op de rotsvaste overtuiging dat Jezus de dood had overwonnen. Dat paasgeloof wens ik u toe. Dat Pasen is voor nu! Juist in deze coronatijd. Door ons doopsel zijn we intens verbondenheid met Jezus.

Corona doet ons beseffen wat echt belangrijk is in ons  leven. Waarden worden op hun kop gezet. We richten onze blik op God, al is het ook met vragen waar we geen antwoord op hebben, om zijn barmhartigheid af te smeken. Jezus’ liefde voor ons en zijn verrijzenis geven ons hoop en vertrouwen. De Heer is waarlijk verrezen. Alleluia.

Zalig paasfeest, namens kapelaan Marco Bodden, priester assistent Jeroen Berkemeijer, diaken Lou Mom, het kerkbestuur en de kerngroepen van ons parochiecluster Emmaüs.

Wim Miltenburg fso, pastoor-deken