Waarom staat er een mand achterin de kerk?

De in ons dekenaat al gestarte actie om mensen in nood hier ter plekke vanuit de parochies te ondersteunen willen we in de Advent wat breder opzetten. In de verschillende kerken van parochiecluster Emmaüs plaatsen we achter in de kerk een mand met daarbij de vraag hierin houdbare levensmiddelen te doneren. Hiervan maken we dan voedselpakketten voor mensen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Concrete hulp aan mensen die deze nodig hebben hoort bij de kerntaken van de Kerk. Jezus is voor alle mensen gekomen. En Hij had een voorkeur voor de armen. Paus Franciscus onderlijnt dit telkens. Met Kerstmis horen we hoe Hij in een arme stal van Bethlehem ter wereld is gekomen. Allereerst waren het de herders die Hem bezochten. Door te delen met de armen bereiden we ons ook innerlijk op het Kerstfeest voor. Dat is echte Advent. De komst van Jezus voorbereiden. Alles wat je voor een van deze minste broeders en zusters van Mij gedaan hebt, heb je voor Mij gedaan (Mt 25,40).

Deken Wim Miltenburg fso

Hieronder een lijstje van praktische producten die u in de mand in de kerk kunt achterlaten:

* houdbare melk

* vruchtensappen

* siroop / bussen ranja

* soepen in blik  / zak

* pasta en pastasaus

* rijst

* groenten in blik of pot

* appelmoes

* broodbeleg (jam, hagelslag, pasta)

* crackers

* koekjes

* lekkernijen om af en toe mee te geven (snoepjes, chips)

* koffie (pads en pakken)

Heel blij zijn mensen ook met verzorgingsproducten:

* wc papier

* keukenrol

* poetsmiddelen

* wasmiddel

* shampoo / douchegel

Het liefst natuurlijk (langer) houdbare producten. En voor de kinderen bijvoorbeeld dingen om mee naar school te nemen zoals pakjes drinken of handig verpakte koekjes.