Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/vhosts/cluster-emmaus.nl/httpdocs/beheerce/wp-content/themes/porto/inc/admin/ReduxCore/inc/extensions/customizer/extension_customizer.php on line 376 Stopbord – Cluster Emmaüs

Stopbord

Bij de vele bekende uitspraken van Toon Hermans is er een die nog steeds van toepassing is. Hij zei namelijk: “We leven in het tijdperk van vrouw Holle”.  Alsmaar doorhollen. De gemiddelde levensduur is langer dan ooit. We hebben meer apparaten dan alle generaties voor ons  en we moeten toch  langer doorwerken om onze economie op gang te houden. In onze gezinnen moeten de ouders beiden werken om een goed bestaan op te kunnen bouwen en een goede toekomst voor de kinderen. De mens dreigt de slaaf te worden van eigen vooruitgang en succes. Een verhaaltje. Jan zat op zijn vaste stek aan de waterkant en was aan het vissen. Voorbijganger: “Je hebt nogal geluk, zie ik. Koop een bootje dan vang je nog meer en kun je verkopen.” Er kwam een bootje en later nog een groter bootje.  En maar werken. Andere voorbijganger: “Wat doe je als je klaar bent met werken?”. Antwoord:” Dan ga ik aan de kant zitten”.

God heeft ooit een stopbord voor mensen neergezet, via Mozes. Een van de Tien Geboden zegt: mens, stop eens even. Je werkt om te leven en niet andersom. Sta eens stil bij waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. Daarom moet de 7e dag heilig zijn. De samenkomst rond het altaar met Jezus in ons midden is zo heilzaam voor wie durft te geloven dat het bevrijdend kan zijn om even eens alles stop te zetten en het leven met God en elkaar in dankbaarheid te vieren.

René H.M. Maessen, pastoor-deken.