Over ons

In week 29 vertelden we u, dat we naar aanleiding van de vakantie – die ook dit jaar voor ons weer niet doorging – nog een kattenstreek zouden uithalen en dat is ons gelukt. Inmiddels zijn we ingehaald door de publiciteit maar dat doet niets af aan ons voornemen, dat zo menen zij, helemaal geslaagd is. In de parochie Thorn, ook dat weet u, wordt op 14 oktober voor de 290e keer de Brandprocessie gehouden. Bij gelegenheid hiervan ontvangt de parochie een nieuwe koorkap(mantel), die gedragen wordt bij processies en bij een lof. Deze mantel is versierd met Thornse taferelen en voorstellingen maar ook flora en fauna komen erin voor. En ook dieren. Natuurlijk geen hond te bekennen maar wij wel. We hebben ervoor gezorgd dat onze twee snoezige koppen er in de meest lieflijke pose op voorkomen. Van onze baas geen spoor. En zo zijn onze rekeningen weer vereffend. Ten eeuwigen dagen worden wij gedragen. We hebben het gezicht van ons baasje niet gezien toen hij de Wingerd opensloeg en daar onze koppen zag. Belangrijkste is dat onze streek is gelukt. Maar we vinden het ook fijn op zo’n kostbaar gewaad te mogen staan én dat we mogen meelopen in zoiets belangrijks als een processie en zo dicht bij het Allerheiligste. We vinden de buitenkant inderdaad heel, heel mooi maar het gaat ook om de binnenkant van mensen. Eigenlijk gaat het helemaal niet om ons hebben we ontdekt. Het allermooiste en beste is voor de Schepper van mens en dier eigenlijk niet goed genoeg, vinden we. We geven Hem iets terug van wat Hij aan de mensen gegeven heeft: talenten en de mogelijkheid van de erkenning in geloof dat de creator groter is dan de creatie. Zo komt uit een streek ook voor ons nog iets goeds: het geloof dat er voor ons wordt gezorgd. Ook op kattenlijnen kan God recht schrijven.

René H.M. Maessen, pastoor-deken.