Nieuwe verlichting in de kerk in Beegden

Een gebouw, dus ook een kerk, heeft onderhoud nodig. Zo is in de afgelopen jaren het dak van de kerk vervangen, hebben alle kozijnen en toegangsdeuren een nieuw laagje verf gekregen, maar wordt ook wekelijks door vrijwilligers het kerkhof onderhouden.

Ook de electrische installatie van een gebouw heeft onderhoud nodig. Zo is al een hele periode een verlichtingsarmatuur in de kerk defect. Dan kun je natuurlijk alleen dat armatuur repareren, met het risico dat het volgend jaar het volgende armatuur kapot gaat. Dit brengt iedere keer veel kosten met zich mee om dat ene defecte armatuur te vervangen, vandaar dat we er voor gekozen hebben om alle “hoge” verlichting te vervangen.

Momenteel wordt de binnenzijde van de kerk o.a. verlicht door halogeenverlichting, een soort verlichting die veel energie verbruikt. Rekening houdend met de energiekosten, de levensduur en de belasting van het milieu heeft het kerkbestuur besloten om de gehele huidige binnenverlichting in de kerk te vervangen door energiezuinige LED-verlichting, die tevens een veel langere levensduur heeft dan de bestaande verlichting.

Dit heeft nogal een impact gehad op het interieur van de kerk, want voor het vervangen van de bestaande (hoge) verlichting heeft men alle banken moeten demonteren/verplaatsen zodat men met steigers bij de verlichting kon komen en de verlichting heeft kunnen vervangen.

Door de inzet van vrijwilligers uit het dorp zijn vooraf de banken verwijderd en na afloop weer terug geplaatst. Dit was best een arbeidsintensief werkje.
Het betekent echter nu wel dat we weer een hele tijd vooruit kunnen, en daarbij ook nog het milieu sparen en geld uitsparen.

Wilt u eens zien hoe de nieuwe verlichting eruit ziet dan heten wij u van harte welkom tijdens de misvieringen op zaterdag. We hopen echter dat u zich net als vroeger thuis gaat voelen in deze nieuwe sfeer.

Namens de kerngroep Heel-Beegden,

Roy Beckers