Hoeveel lichtjes wijzen naar het Licht van Jezus.

Met alle lichtjes in de advent en kersttijd kunnen we achter deze zin een vraagteken zetten. Maar ik zou er een uitroepteken achter plaatsen! Alle halogeen, neon en led verlichting zijn dan niet zozeer een oproep tot kopen en consumeren, maar een uitnodiging om Jezus als een licht over ons leven te laten schijnen. Het Kind in de kribbe verlichte het hart van allen die kwamen! “Weersta het verblindende licht van de consumptie, dat deze maand overal zal schijnen, en geloof dat gebed en naastenliefde geen verloren tijd zijn, maar de grootste schatten” (paus Franciscus).

Het leven dat Jezus brengt is het licht voor de mensen “Hij is het licht dat schijnt in het donker. En het licht heeft het gewonnen van het donker” (Joh 1,5). Ontdekken we in deze advent opnieuw ons geloof. We hoeven mooie gedachten en wijze spreuken niet van ver te halen; ons  christelijk geloof heeft ons zoveel te bieden en bezit een straalkracht. En het is aan ons om dat licht aan te nemen en te laten schijnen. Wanneer het te midden van zoveel kunstlicht misschien donker is in ons, denken we dan aan die ene kaars – wellicht die van ons doopsel?! – die licht en warmte verspreiden kan. Jezus is het ware licht dat schijnt voor alle mensen Advent en Kerstmis; een tijd van lichtjes en gezelligheid. De zeeën van licht en de kerstlampjes zijn voor ons een uitnodiging en een oproep: Hoeveel lichtjes verwijzen naar het Licht van Jezus!

Pastoor-deken Wim Miltenburg fso