Diefstal uit abdijkerk Thorn

UIT DAGBLAD DE LIMBURGER (DOOR

Met het gestolen zilverwerk uit de achttiende eeuw is in de nacht van maandag op dinsdag een belangrijk stuk historie verdwenen uit de Sint-Michaëlskerk in Thorn.

Een van de kasten is omgegooid, enkele bloeddruppels zijn erop achtergebleven. Gunstig, had de rechercheur van de politie nog gezegd, aldus deken Wim Miltenburg. Het is een eerste spoor naar degenen die zich via een glas-in-loodraam een weg naar binnen werkten en waardevol zilverwerk meenamen, stammend uit de achttiende eeuw en een belangrijk overblijfsel van de adellijke stiftdames die destijds heersten in het ‘witte stadje’.

Onder meer enkele kelken, ciborie (kelk met deksel), ampullen (schenkkannetje) en een monstrans met diamanten (houder voor een hostie) werden buitgemaakt. De voorwerpen maakten deel uit van een collectie met grote historische waarde, omdat er verder weinig bewaard is gebleven van het stift, aldus Marleen Tonnaer, bestuurslid van Stichting Abdijkerk. Ze hield zich bezig met het tentoonstellen van de antieke voorwerpen en poetste het zilverwerk regelmatig op, zodat het mooi glom als bezoekers een rondleiding kregen.„Dit doet heel veel pijn. Het zijn museale stukken. Ik durf geen schatting te doen van de monetaire waarde, maar historisch waren ze zeer waardevol. Soortgelijke exemplaren zijn er niet.” Met het verdwijnen van de stukken is ook een stuk identiteit van de kerk weggenomen, aldus deken Miltenburg. Het interieur van de kerk is een toeristische trekpleister, mede door het zilverwerk.

Miltenburg: „Ik hoop dat ze het niet meteen omsmelten, maar vrees het ergste. We krijgen zoiets nooit meer terug. Het is een blijvend gat in onze kerk.”