Biddend vertrouwen

Biddend verbonden

Voor vandaag 25 maart, feest van Maria Boodschap, heeft paus Franciscus allen die in Jezus Christus geloven opgeroepen om (thuis) op het middaguur het gebed van de Heer, het Onze Vader, te bidden. Komende vrijdag zal hij een extra zegen urbi et orbi geven, welke hij normaal alleen op Kerstmis en Pasen geeft.  Afgelopen zondag hielden de bisschoppen van ons land een gebedscirkel – soort gebedsestafette – waarbij ze een brandende kaars doorgaven. Telkens klonk in wat zij zeiden de woorden door van het 9e hoofdstuk van het Johannes evangelie: de genezing van de blindgeborene. En ook paus Franciscus heeft ons opgeroepen deze week dit hoofdstuk langzaam te lezen.   

Ik wil me hierdoor laten inspireren. “Ga naar de Siloam en was u” – Siloam betekent Gezondene. Jezus is gezonden door de Vader en de blindgeborene wordt ook weer gezonden. Wij zijn als christenen ook door het (doop)water gereinigd en gezonden. Gezonden om ervan te getuigen wie Jezus is. Ons geloof in Jezus is in deze onzekere tijd een baken van vertrouwen. Voor wie kan en wil geloven biedt Hij hoop en vertrouwen, ook al zien wij nog niet hoe zich alles ontwikkelt. Wereldwijd heeft het coronavirus ons in de greep. 

In dit evangelie van de blindgeborene gebruikt Jezus de vraag van de leerlingen waarom deze man blind is: “Heeft hij gezondigd, of zijn ouders?. Wij zouden zo’n vraag niet gauw stellen, maar de leerlingen van Jezus doen dat wel. En Jezus gebruikt die vraag om naar zijn Vader in de hemel te verwijzen; God de Vader die Jezus naar ons gezonden heeft. Zo zijn ook wij weer door Hem gezonden We zijn gezonden om het mooie, bemoedigende, verlossende en hoopvolle van ons geloof door te geven. Om bij alle noodzakelijke maatregelen te beseffen dat we daarbij evenzeer Gods bijstand nodig hebben. De kaarsjes die bij Maria in de kerken en kapellen ontstoken worden  laten zien dat we dit spontaan aanvoelen. Nu in deze verwarrende tijd ervaren mensen die kunnen geloven de hoop die ervan uit gaat. Wij  mogen hoopvolle mensen zijn. We zien de reële gevaren en weten ons tegelijk gedragen door God, die – zoals we vandaag vieren – het geloof van Maria vroeg om het wonder van de Menswording te laten plaatsvinden. Zo is God in onze wereld gekomen. Wij mogen Hem ook nu in deze nood bij ons weten. Als hoopvolle mensen blijven wij geloven en vertrouwen, omdat we ons in zijn hand beschut weten, wat er ook gebeurt. 

Daar appelleerden de bisschoppen aan. Ieder gaf de kaars van het geloof door. Delen wij dat geloof: in gebed, in onze houding en onze woorden. Zo kunnen we elkaar die hoopvolle steun bieden. Ontdekken we opnieuw het licht van het geloof van ons doopsel. En bidden we met de bisschoppen: Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons bestaan ervaren. Versterk ons geloof en onze hoop, zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven aan uw vaderlijke voorzienigheid. Door Christus onze Heer. Amen.

Wim Miltenburg fso, pastoor-deken